1895 برگزاری همایش ملی آموزش عالی و توسعه گردشگری پایدار
برگزاری همایش ملی آموزش عالی و توسعه گردشگری پایدار
با مشارکت دانشگاه مازندران برگزار شد:

همایش ملی آموزش عالی و توسعه گردشگری پایدار



       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، همایش ملی آموزش عالی و توسعه گردشگری پایدار، صبح روز چهارشنبه ( 26 / 8 / 95 ) در سالن اجتماعات رستوران میزبان برگزار شد.


       در این همایش ملی که جمع کثیری از دانشگاهیان، روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، نماینده مردم شهرستان های بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی، محققان، پژوهشگران، مدیران و مسئولان نهادها، ارگانها و دستگاه های اجرایی استانی و شهرستانی حضور داشتند، دکتر سید خلاق میرنیا رییس دانشگاه مازندران به ایراد سخن پرداخت.


در ذیل متن کامل سخنان رییس دانشگاه مازندران در همایش ملی آموزش عالی و توسعه گردشگری پایدار را ملاحظه می کنید:

بسم الله الرحمن الرحیم


       از آغاز فعالیت بشر، همواره عقل و نحوه استفاده از آن مورد توجه بوده است. وجود دانشمندان، محققان و مخترعان در طی سالیان فعالیت بشر گواه آن است.


       شاید بتوان قدیمی ترین دانشگاه رسمی جهان را جندی شاپور دانست که توانسته است قطبی علمی، همراه با پیشرفت های آن زمان را ایجاد نماید. غربی ها بسیار دورتر از آن، صاحب دانشگاه و مراکز آموزش عالی در خود شدند و همواره معتقدند که ایجاد مراکز فوق برگرفته از الگوی ایرانی و یونانی همان عصر بوده است.


       بسیار عجیب و قابل توجه است که بعد از رنسانس با شدت و جدیت فراوان، دانشمندان و علمای فراوانی ظهور کرده اند. اما به همان نسبتی که آنان در غرب توانسته اند موجبات پیشرفت و رفاه عمومی را سبب شوند، متاسفانه فتیله رسمی چراغ علم و دانش بخصوص پس از حمله مغول، در ایران پایین کشیده شد.


       آرام آرام غربیان با اتکا به علم و دانش اکتسابی و توجه ویژه به آن، زمینه های رشد خود را فراهم و از هر فرصتی برای رونق اقتصاد و رفاه بهره گرفتند. عطش رونق اقتصادی و رفاه از یک طرف و کمبود منابع خدادادی طبیعی از طرف دیگر موجب گردید تا آنان زمینه های استیلای خود را بر کشورهای غنی از منابع طبیعی، اما فقیر از علم و دانش، فراهم نمایند.


       آنان بدنبال کشف منابع طبیعی در این کشورها، برای نفوذ و برنامه ریزی دقیق، تلاش فراوان کردند که از آن جمله می توان به افزایش تنش های اجتماعی، ایجاد بدبینی های قومی و قبیله ای، حمایت از سردمداران اجتماعی ضعیف النفس و بی وفای به تعهدات اجتماعی خود نام برد.


       نتیجه آن شد که امروز بسیاری از همان کشورهای فقیر غربی با اتکا و به میمنت اختلافات داخلی کشورهای هدفی که خود مسبب آن شدند، با تکیه بر عقل و دانش، به آنچنان رشد و توسعه ای دست یافتند که امروز ورود به آن کشورها برای بسیاری به عنوان فرصتی غنیمتی است.


       بسیاری از آنان با به تعطیلی کشاندن مراکز آموزش عالی و یا تضعیف نهاد آموزشی، موجبات مهاجرت خیل عظیمی از جوانان آن مرز و بوم را فراهم کردند. کشوری مانند انگلستان در سال های اخیر، سالانه 48 میلیارد دلار فقط از محل آموزش خارجیان درآمد داشته اند که تقریبا برابر با فروش نفت یکسال اخیر بعضی از کشورهاست.


       از غارت آثار باستانی که میراث تمدن و فرهنگ اجداد مردمان کشورهاست، موزه درست کردند تا درآمدهای کلان گردشگری را کسب کنند. از طبیعت و حیات وحش خود آنچنان حفاظت کردند تا مردمان دیگر، برای بازدید از آنان، میلیاردها دلار پرداخت کنند. از سواحل و مناظر طبیعی خود آنچنان حفاظت و سرمایه گذاری کردند تا بدون داشتن نفت، گاز و منابع طبیعی دیگر، جز مرفه ترین کشورهای جهان باشند( مانند کشورهای سوییس، سوئد و ...). اما کشوری شبیه کشور ما با داشتن همان نداشته ی آنان، همچنان نیازمند حتی آموزش و مرحمت آنان است.


       همه ی این کارها در سایه توسعه آموزش و مراکز آموزش و تحقیقات مرتبط صورت گرفته است. آموزش و توسعه مراکز آموزشی باعث رشد و توسعه کشورهاست. با مدد گیری از آموزه های مربوط می توان زمینه های رشد و توسعه را فراهم کرد.


       یادآور می شود: در همایش ملی یکروزه آموزش عالی و توسعه گردشگری پایدار که انجمن آموزش عالی ایران، مرکز آموزش علمی – کاربردی میزبان و دانشگاه مازندران از بانیان و برگزارکنندگان این همایش ملی بودند، به جز دکتر میرنیا رییس دانشگاه مازندران، دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس انجمن آموزش عالی ایران و معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه مازندران، سردار ولی اله نانوا کناری نماینده مردم شهرستان های بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی، دکتر محمد تقی رهنمایی استاد گردشگری شهری دانشگاه تهران و دکتر محمود ضیایی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز به ایراد سخن پرداختند.


ما باید آموزش و توسعه گردشگری را به یک منش ملی تبدیل کنیم


        به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، همایش ملی آموزش عالی و توسعه گردشگری پایدار با مشارکت دانشگاه مازندران، انجمن آموزش عالی ایران و مرکز علمی - کاربردی میزبان در بابلسر برگزار گردید.


      در این همایش دکتر ابراهیم صالحی عمران، رییس انجمن آموزش عالی ایران در خصوص دلایل برگزاری این همایش گفت: بحث گردشگری و توسعه گردشگری پایدار یکی از آرزوهای ملت و دولت است. 


       دکتر صالحی با اشاره به این سوال که چگونه می توان به توسعه رسید؟ ادامه داد: فاکتورها و عوامل بسیاری در به ثمررسیدن این اصل موثر هستند. یکی از اساسی ترین مواردی که در انجمن آموزش عالی ایران نیز بر روی آن تاکید شده است، بحث آموزش نیروی انسانی است.


       رییس انجمن آموزش عالی ایران با اشاره به اینکه یکی از کلیدی ترین عناصر توسعه، آموزش نیروی انسانی، کمیت و کیفیت آن است، خاطرنشان کرد: ما در داخل کشور دو نوع آموزش داریم، یکی آموزش های رسمی که در دانشگاه ها ارایه می شود و دیگری آموزش های غیررسمی که در بدو ورود نیروها به مراکز مختلف، توسط موسسات آموزش نیروی انسانی تعلیم داده می شود. نیروی انسانی با این آموزش ها تقویت شده و آماده خدمت می شود و از این طریق،‌ یکی از مهم ترین راه های توسعه پایدار هموار می شود.


       معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه مازندران در ادامه سخنان خود به انتقاداتی که به مبحث آموزش و رشد توسعه در کشور می شود اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین انتقادات این است که فرصت های کیفی آموزش و یادگیری مهیا نیست و اگر بتوانیم این فرصت ها را فراهم کنیم، ارتباط بهتری بین جامعه و نظام آموزشی کشور فراهم می شود.


       دکتر صالحی آموزش گردشگری را یکی از بهترین حوزه ها و فرصت های برقراری این ارتباط عنوان کرد و گفت: ارتباط گردشگری و آموزش می تواند در تربیت کمی و کیفی نیروی انسانی موثر بسیار کمک کننده باشد. این امر به نوعی ماموریت مهمی بر دوش نظام های آموزشی است.


       رییس انجمن آموزش عالی ایران، نظام آموزشی را نیازمند یک سری اصلاحات دانست و افزود: یکی از اصلی ترین دلایل برگزاری این همایش این است که آموزش گردشگری و لزوم اهمیت دادن به آن را نهادینه کنیم.


       وی به نحوه بکارگیری مهاجران در نظام آموزشی و چگونگی تربیت ایشان در جهت بهره وری درست از آنان اشاره کرد و چنین ادامه داد: زمانی که مهاجران به کشورها وارد می شوند، سیستم آموزشی آن کشور، یک سری آموزش ها و مهارت هایی را ارایه می دهد و نگرش هایی را ایجاد می کند که این افراد بعدها در آن کشور به عنوان نیروی انسانی که می توان بر روی آنان سرمایه گذاری کرد و از توانشان استفاده نمود، ماندگار شده و به کار گرفته خواهند شد،‌ اما این افراد زمانی که در کشور ما وارد سیستم آموزشی می شوند، در انتها یک نگرش منفی در آنها ایجاد می شود که هیچ یک نتوانسته اند با جامعه ما هماهنگ شوند.


     دکتر صالحی عمران سپس با طرح این سوال که چرا نظام آموزشی ما این قدر ایراد دارد؟ افزود: حداقل در بخش مهاجران که نتوانسته ایم آنها را تبدیل به یک سرمایه انسانی کنیم، توجه به آموزش در بخش گردشگری می تواند بسیار کمک رسان باشد.


       معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه در پایان با توجه به لزوم سیاست گذاری مناسب آموزشی خاطرنشان کرد: باید گردشگری ما تبدیل به یک شایستگی شود، اگر بتوانیم از این همایش، شایستگی های مربوط به گردشگری را استخراج کنیم و در نظام آموزشی آن را بکارگیری کرده و جا بیندازیم و نگرش جامعه را نسبت به گردشگری تغییر دهیم، موفق بوده ایم. ما باید این امر را تبدیل به یک منش ملی کنیم.





» جهت دسترسی آسانتر و اطلاع از آخرین اخبار عضو تلگرام موسسه شوید:        


تاریخ انتشار: 1395/08/27
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
موضوعات مرتبط
پیام تبریک هیات رئیسه موسسه آموزش عالی غیردولتی راه دانش بابل به جناب آقای احمدی لاشکی
دکتر احمد جعفری صمیمی: اقتصاد مقاومتی یکی از نوآوری هایی است که توسط رهبر معظم انقلاب پیشنهاد شده است
برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، اسفند ۹۵ در دانشگاه علوم و فنون مازندران
برگزاری بازارچه خیریه "دست‌های نیاز" به همت دانشجویان موسسه
برگزاری کارگاه علمی پروپوزال نویسی و تدوین پایان نامه توسط پروفسور جعفری صمیمی
مراسم روز دانشجو در موسسه راه دانش بابل
آخرین اطلاعات بیمه تکمیلی درمان کارکنان
چاپ مقاله عضو هیأت علمی موسسه آقای هومن شبابی در فصلنامه سیاست علم و فناوری
کسب مدال طلای مسابقات جهانی موی تای آنتالیا-ترکیه توسط دانشجوی گرامی جناب آقای رضا کاویانی
چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت
انتشار کتاب «نقش اصلاح نظام مالیاتی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»
دکتر احمد جعفری صمیمی در جمع پرتولیدترین محققان علوم انسانی
رفتن به بالای صفحه